Blogs

Cijfers tonen aan: Bitcoinmining onderweg naar CO2-negatief

C

Het narratief rond bitcoinmining was jarenlang negatief. Vaak (terecht) ging het over energieslurpende fabriekshallen vol loeiende machines. Dat beeld is aan het veranderen. Dat begon met bitcoinfans die de theoretische mogelijkheden van duurzaam bitcoin minen propageerde, maar inmiddels is dat verhaal ook terug te zien in de cijfers. Daarover mocht ik bij bij Bert Slagter en Daniël Mol bij BNR...

Wat betekent het prijsplafond voor dynamische energieprijzen?

W

Door de huidige marktsituatie zijn de energieprijzen flink gestegen. Om huishoudens hierin tegemoet te komen, geldt er per 1 januari 2023 een prijsplafond. Dat is vooral bedoeld voor mensen met een vast of variabel contract. Maar wat betekent dit als je een dynamisch energietarief hebt? Dit artikel werd eerder gepubliceerd op Doe-Duurzaam. Nog even in het kort: wat zijn dynamische energieprijzen...

Bitcoin mining met dynamische energieprijzen

B

Ik ben aan het experimenteren met ⚡️ dynamische energieprijzen en bitcoin mining en mocht daar wat over vertellen tegen Arnold Hubach van Bitcoin Focus. Dynamische prijzen is voor veel mensen nog een onbekend fenomeen. Stroom wordt door energieleveranciers ingekocht per uur (dagelijkse uurprijzen). Die stroom is goedkoop als er veel zon- en windenergie beschikbaar is op een dag. Als er weinig zon...

Dynamische energieprijzen en salderen: hoe werkt het?

D

Wek je zelf duurzame energie op met zonnepanelen? De energie die je zelf niet gebruikt kun je terugleveren aan het openbare net. Dit heet salderen. Maar hoe zit dat nu als je een leverancier van dynamische energieprijzen hebt en je wilt salderen? Dan werkt het net iets anders. Dit artikel werd eerder gepubliceerd op Doe-Duurzaam. De basis Als je energie dynamische energieprijzen hebt en energie...

Is Bitcoin onderdeel van de oplossing van het klimaatprobleem?

I

Het energieverbruik van Bitcoin is al jaren dé stok om mee te slaan, als het om tegenstanders gaat. Toch zijn er ook hoopvollere denkwijzen. Bitcoinmining brengt namelijk een aantal unieke eigenschappen met zich mee, die niet in andere industrieën voorkomen. Hiermee kan het inzetten van miners op bepaalde plekken juist een oplossing zijn voor het klimaatprobleem, bijvoorbeeld door de overstap...

Dynamische energieprijzen – dit is wat je moet weten

D

De markt voor dynamische energieprijzen begint nu ook in Nederland vorm te krijgen. Er komen meer aanbieders en de keuze wordt steeds groter. In dit artikel lees én hoor je alles over dynamische energieprijzen in Nederland. De prijzen van elektriciteit fluctueren enorm. De laatste tijd sluit je een energiecontract af met flink hoge stroom- en gasprijzen. Stroom wordt door energieleveranciers...

Wat is bitcoin?

W

Sinds ik bij AMDAX werk krijg ik regelmatig vragen over bitcoin. De meest voorkomende vraag is toch simpelweg: wat is bitcoin? Een eenvoudige vraag met een complex antwoord. Want is het nu een digitale munt? Of betaalnetwerk? Of een ideologie? Of van alles een beetje? Omdat bitcoin zoveel dingen raakt, van macro-economie tot technologie en van filosofie tot speltheorie, ervaar ik dat het best...

Persbericht: Boekrelease ‘Data-bedreven marketing’! Met het boek wil Oosterveer marketeers data-savvy maken.

P

7 juli 2020 – Vanaf vandaag ligt het nieuwe boek van Danny Oosterveer, Data-bedreven marketing, in de digitale schappen. Het boek, dat uitgegeven wordt door Noordhoff Business, vertelt op een toegankelijke wijze wat je als marketeer of communicatie-specialist van data moet weten. Bij alles wat we online doen ontstaat data. Het belangrijkste verschil tussen online en offline marketing...

Het ideale profiel van een data-gedreven marketeer

H

Ondanks de aandacht voor data en het feit dat er steeds meer geld in omgaat, is het belang van data-bedreven marketeers nog te vaak onbekend. In mijn boek Data-bedreven marketing benadruk ik het belang van data-bedreven strategen, marketeers en communicatiespecialisten. Maar welke kwaliteiten moet een goede data-bedreven marketeer hebben? Dat vraagt natuurlijk om specifieke kennis en vaardigheden...

Continue optimalisatie: het PEACO-model

C

In dit artikel leg het ik PEACO-model uit, het model wat ik gebruik om continue optimalisatie op basis van learnings uit data duidelijk te maken. LEAN Het principe van continue ontwikkeling is groot geworden doordat het onderdeel is van de principes van de LEAN startup. Lean startups werken met continue, zich herhalende ontwikkelingscycli. Anders dan een jarenlang productontwikkelingsproces...

Cijfers over het gebruik van social media in Nederland 2020

C

Social media worden onveranderd veel gebruikt door Nederlanders. Liefst 96 procent is actief op social media. WhatsApp blijft het meest belangrijke sociale medium. Instagram en YouTube zijn de grootste stijgers. De uittocht van jongeren op Facebook zet verder door, slechts de helft van de jongeren is er nog actief. Dit blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2020, het grootste...

Een redesign: hoe pak je dat aan? [case]

E

De website heeft voor de meeste bedrijven een centrale rol in de marketing. Dat je over een goede website beschikt is dus van groot belang. Toch zal elke marketeer er wel eens mee te maken hebben gehad dat het nu écht anders moet. Oftewel: je hebt een redesign nodig. Hoe pak je dat aan? Ik vind het zelf altijd erg interessant om van andere marketeers en ondernemers te horen hoe zij dingen...

Op Radio1’s EenVandaag – Feit of fictie: ‘De tijd van social media is wel voorbij’

O

De tijd van social media is wel voorbij, zei premier Rutte deze week tegen Nieuwsuur. Onzin natuurlijk. Dat de ruimte voor groei eruit is betekent niet dat social media passé zijn. Om een tegengeluid te laten horen interviewde EenVandaag mij en Diederik Broekhuizen over Rutte’s uitspraak. Je kunt het hier terugluisteren. Overigens kon ik het een paar dagen later nog beter onderbouwen, toen...

Populair? Apps om je vrienden te traceren

P

Voor wie geen zin heeft om telkens te bellen of te appen met de vraag waar iemand uithangt, zijn er steeds meer apps. Denk aan Zoek mijn Vrienden, Life360, Glympse, Geozilla, FollowMee en Beer With Me. Waarom zijn deze apps zo populair? In de uitzending van RTL’s EditieNL mocht ik mijn kijk hier op vertellen. Dezelfde avond mocht ik er ook bij Radio 538 op de radio mijn zegje over doen.

Persona’s bouwen met hulp van Artificial Intelligence

P

We kennen inmiddels allemaal het principe ‘buyer persona’:een manier om uit je doelgroep een archetype van de ideale potentiële klant te filteren. Buyer persona’s vertegenwoordigen de echte, levende en ademende personen uit die nogal brede doelgroep. En terwijl het gegeven persona an sich hypothetisch is, moet de informatie op basis waarvan hij of zij tot stand komt, dat absoluut níet...