Basisboek data-driven marketing

Het boek dat marketeers, communicatie-specialisten en ondernemers thuis maakt in de kracht van data-gedreven werken
Bestel op Managementboek

Waarom dit boek?

Dit boek is bedoeld voor alle toekomstig professionals die data-driven willen worden. Of je marketeer, communicatiespecialist of ondernemer bent. Dit boek helpt je om met gebruik van data inzicht te krijgen in de prestaties, die te vertalen naar inzichten zodat je ervan kunt leren en op basis daarvan de marketinginspanningen te verbeteren. Elke keer dat dit gebeurt levert je nieuwe inzichten op. Met als uiteindelijke doel dat leren en optimaliseren integraal onderdeel worden van je werkwijze. Het boek vertelt studenten alles wat je als data-driven marketing- of communicatieprofessional moet weten. Van de ‘harde’ analysevaardigheden tot de ‘zachte’ skills die je moet hebben voor het omgaan met data. Van big data tot het communiceren van data en privacy. Dit boek poogt het hoger beroepsonderwijs data-savvy studenten te helpen afleveren waar het bedrijfsleven zo’n behoefte aan heeft.

  • 1
    Zeer gewild

    Het studieboek helpt toekomstig marketing- en communicatieprofessionals data-gedreven te maken. Dit profiel is zeer gewild, bedrijven staan voor deze studenten in de rij.

  • 2
    Het complete plaatje

    Belicht alle kanten van data: van ‘harde’ technieken tot het ‘zachte’ hoe ga je om met data. Hoe je data waardevol inzet, maar ook wat het niet goed kan. Van strategie tot metrics, communicatie en big data.

  • 3
    Inhoudelijk en toegankelijk

    Gebaseerd op wetenschappelijke literatuur vanuit meerdere vakgebieden. Desondanks erg praktisch toepasbaar dankzij de vele voorbeelden en toegankelijke schrijfwijze.

De inhoud

In vogelvlucht langs de hoofdstukken van het boek
Strategie en organisatie

De kern van data-bedreven marketing: leren en optimaliseren. Hoe zorg je voor een data-bedreven werkwijze en cultuur?

Metrics

Hoe bepaal je welke metrics voor jou waardevol zijn om in te zetten en succes meetbaar te maken?

Optimalisatie

Inzichten uit data vertalen naar verbeteringen. Ook leer je hoe je experimenteert met a/b-testen.

Dataverzameling

Welke data je nodig hebt hangt af van wat je te weten wilt komen. Dit hoofdstuk helpt je te bepalen welke tool je nodig hebt.

Analyse

Wat je moet weten om van data tot inzicht te komen. Je leert zowel 'harde' technieken als 'zachte' menselijke vaardigheden.

Big data

Wat kun je wél en niet met big data tools als voorspellen, marketing automation en machine learning?

Privacy

Hoe ga je op een juiste manier om met de gegevens van klanten, zowel volgens de wet als ethisch?

Data communiceren

Inzichten uit data leiden pas tot verbetering als je de resultaten kunt communiceren.

Dit zeggen zij

Anderen zeggen dit over Basisboek data-driven marketing

Basisboek data-driven marketing is marktleider voor het toepassen van data in het hoger onderwijs

Het studieboek dat toekomstig marketeers, communicatie-specialisten en ondernemers thuis maakt in de kracht van data-gedreven werken

Basisboek data driven marketing is gericht op communicatie- en marketinggerichte opleidingen in het hoger onderwijs, zoals Commerciële Economie, Communicatie en Small business & retail management.

Analytische competenties

Geeft als enige studieboek invulling aan de analytische eisen die worden gesteld aan studenten in de NIMA A Basiskennis, NIMA A Online Marketing en de Thuiswinkel E-Academy.

Naadloze aansluiting

Het studieboek sluit naadloos aan bij bestaand lesprogramma. Zo is het in lijn met Basisboek Online Marketing een verdieping in het effectief inzetten van data. Het haakt bovendien in op de vakken Marktonderzoek en Statistiek.

Cases en toetsen

Op de bijbehorende online omgeving vinden studenten online toetsen. Voor docenten staan er cases + uitwerkingen en PowerPoint presentaties. Bij dit boek kunnen docenten zelf toetsen samenstellen met behulp van www.toetsopmaat.nl.

Ingezet door onder meer deze onderwijsinstellingen

Vraag een docentenexemplaar aan

Docenten kunnen gratis een docentenexemplaar aanvragen om te beoordelen of het boek kan worden toegepast in de les. Vul hiervoor je persoonsgegevens en gegevens van de opleiding in.

    Meer social proof

    Genomineerd voor de Marketing Literatuurprijs

    De eerste druk was de runner-up voor de Marketing Literatuurprijs 2018 voor het beste studieboek van Platform Innovatie in Marketing!

    Verplichte literatuur

    Basisboek data-driven marketing is verplicht lesmateriaal voor NIMA A Online Marketing.

    Uitgegeven door Noordhoff

    Het boek is onderdeel van de serie Noordhoff Business, een reeks boeken voor professionals van de gerenommeerde uitgever Noordhoff.

    Managementboek top 100

    'Basisboek data-driven marketing' staat in de top 100 boeken van Managementboek.nl.

    Genomineerd voor Marketing Talent

    Tijdens de Dutch Marketing Awards in 2017 was Danny Oosterveer genomineerd voor Marketing Talent of the Year.

    Boek van het kwartaal

    De eerste druk is in het tweede kwartaal van 2019 verkozen tot 'Boek van het kwartaal' door het marketinginstituut NIMA.

    Nieuw in de tweede druk

    Van specialisme naar essentiële vaardigheid

    De adoptie van data-gedreven marketing heeft de afgelopen jaren een vlucht genomen. Steeds meer organisaties omarmen het gedachtegoed van data-gedreven werken en zijn er van overtuigd dat ze door continu leren en optimaliseren sneller groeien en op lange termijn succesvoller zijn. Een situatie waar werken met data niet is voorbehouden aan business intelligence of analytics-experts, maar elke marketeer, communicatiespecialist en ondernemer data-gedreven werkt en zo betere beslissing maakt en zijn of haar prestaties optimaliseert. Om die kentering ook in de tweede druk van dit boek te belichamen, is de naam van het boek aangepast naar Basisboek Data-driven marketing.

    Praktisch toepasbaar, statistiek en zachte vaardigheden

    Evenals de eerste editie is het boek een brede afspiegeling van het gebruik van data: van metrics tot privacy, data-communicatie en optimalisatie. Nieuw is dat het boek meer aandacht besteed aan een sterke toepassing in de praktijk. Zowel vanuit de organisatie (Hoe word je een data-gedreven organisatie wordt? Wat vraagt dat van de cultuur en de mensen?) als vanuit de marketeer (Hoe pas je data-gedreven werken toe in je marketingwerkzaamheden?). Het boek bereikt dit aan de hand van voorbeelden, nieuwe modellen en stappenplannen. Naast analytische vaardigheden is er in de nieuwe druk ook aandacht voor de ‘zachte’ kant (hoe ga je om met data & metrics?) en statistiek.

    Even voorstellen

    Ik ben Danny Oosterveer,
    data-bedreven marketeer
    en auteur van dit boek.

    Als data-bedreven marketeer help ik bedrijven met de inzet van online marketing. Daarnaast vertel ik op evenementen als spreker over data-bedreven marketing, en geef ik regelmatig trainingen en workshops.
    Vertel me meer