Binnen korte tijd zijn infographics een enorme populaire methode geworden om data te communiceren middels het vertellen van een visueel verhaal. Op het internet zijn veel goede, maar ook veel slechte voorbeelden te vinden. In dit artikel heb ik een aantal inspirerende infographics op een rijtje gezet waar je van kunt leren en inspiratie uit kunt opdoen.

1. Vrouwen in de technologiesector

In deze infographic wordt het verhaal vertelt over vrouwen in de technologiesector. De kern is dat er nog altijd verschillen bestaan tussen mannen en vrouwen, maar dat de trend is dat er meer gelijkheid ontstaat en mannen en vrouwen meer in balans komen. In deze infographic zijn data en verhaal goed om elkaar afgestemd en versterken elkaar.

2. Hoe marketeers content maken en consumeren

Deze infographic van Newscred over de resultaten van een enquete onder marketeers over het verschil in hoe marketeers content maken enerzijds en anderzijds consumeren. De infographic is in losse verhalen opgebouwd. Bovendien bevat hij animaties (het is in feite een InfoGif), waardoor hij direct in het oog springt.

3. Talent vinden en behouden

Als het puur gaat om data visualiseren, dan presenteert een goede infographic de informatie in een duidelijke hiërarchie met sterke visualisaties en een duidelijke flow. Dat is precies wat deze infographic doet, eenvoudig maar desalniettemin goed uitgevoerd.

4. Thirsty energy

Daar waar infographic #3 zich vooral richt op het visualiseren van data, heeft deze infographic van Worldbank als doel een verhaal te vertellen. Het verhaal van de link tussen water en energie. De infographic pakt de ruimte om het te vertellen, en doet dit op een clean en creatieve wijze, waarbij de data ondersteunend is aan het verhaal.

 

5. Hoe is de natuur verandert sinds jouw geboorte?

Deze zeer mooie infographic van BBC is bijzonder omdat hij persoonlijk is: de data past zich aan aan jouw geboortedatum en laat zien hoe de planeet verandert is sinds de dag dat je geboren bent. Dat maakt dat het verhaal direct binnenkomt.

6. Marketingfacts Jaaroverzicht 2010

Elk jaar presenteert Marketingfacts het Marketingfacts Jaaroverzicht, waarin de beste bloggers en blogartikelen op een rijtje worden gezet. Zo ook in 2010, het jaar waarin grafisch ontwerper Erik Wiegers deze fraaie visual maakte van alle cijfers. Het driedimensionale karakter maakt dat de visual direct opvalt. Bovendien maakt het het navigeren tussen de diverse lijstjes ook heel prettig en eenvoudig.

7. De grootste faillissementen in de geschiedenis

Deze infographic is krachtig door zijn eenvoud. Doordat de grootte van de visual correspondeert met de grootte in de data, en de visuals direct een negatieve gebeurtenis symboliseren, is het vrijwel direct duidelijk wat er in deze infographic wordt vertelt.

8. Roken is dodelijk

Om te vertellen hoe schadelijk roken wel niet is werd deze infographic gemaakt. Het is een infographic die zo uitgebreid is dat het een folder en/of rapport kan vervangen (klik hier voor de hele visual). Het vertelt in een eenvoudige stijl het verhaal van de slechte effecten van roken, waarbij de data ondersteunend is.

9. KNAB Jaarverslag 2017

Jaarverslagen van bedrijven staan nou niet bekend om dat ze lekker leesbaar zijn. Deze infographic van KNAB brengt daar verandering in. Deze infographic is zeer geavanceerd: hij is geanimeerd, en is webbased en schaalt dus helemaal mee naar het device waar het op bekeken wordt. Bovendien passen de visuals zich aan aan het onderwerp dat wordt verteld.

10. Immigratie naar de VS

Datavisualisatie is het meest van waarde als het veel informatie in 1 visual kan overbrengen aan de lezer. Deze infographic van Insightful Interaction voldoet hieraan door in 1 visual de ontwikkeling van de immigratie naar de Verenigde Staten te communiceren, uitgesplitst naar verschillende landen en over tijd.

11. Waarom zijn budgetluchtvaartmaatschappijen zo goedkoop?

Deze infographic van 5W Graphics legt uit hoe low-costairlines zoals Ryan Air en Southwest zo goedkoop kunnen zijn vergeleken met traditionele luchtvaartmaatschappijen zoals KLM. Het geheel wordt gevisualiseerd met een vliegtuig dat als scheidslijn dient in een vergelijkingstabel. Aan de hand van de iconen kan snel worden gezien waar het cijfer over gaat.

12. Toerisme in Australië

Deze infographic van We Wish gebruikt verschillende geo-plots om de inkomende en uitgaande stroom van toeristen in Australië te visualiseren. Het gaat hier duidelijk om de data. Het ontwerp maakt het geheel  aantrekkelijk en zorgt dat informatie snel te interpreteren is.

Danny

This is a paragraph.It is justify aligned. It gets really mad when people associate it with Justin Timberlake. Typically, justified is pretty straight laced. It likes everything to be in its place and not all cattywampus like the rest of the aligns. I am not saying that makes it better than the rest of the aligns, but it does tend to put off more of an elitist attitude.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Categorieën