Onderzoek wijst uit: positieve beoordelingen zorgen voor sneeuwbaleffect, negatieve niet

O

Onderzoek wijst uit: positieve beoordelingen zorgen voor sneeuwbaleffect, negatieve nietIk ben onlangs begonnen in het boek ‘Everything is obvious’ van Duncan Watts. In zijn boek schetst hij hoe moeilijk het is om het gedrag van het individu te voorspellen. Laat staan als je gaat kijken naar groepen mensen. In reactie op de ander maken mensen om uiteenlopende redenen andere beslissingen. Het onderzoeken van sociale invloed onder groepen mensen is enorm complex. Vandaar dat het pas met de komst van het web mogelijk is om dit in real-life situaties te testen.

Sinan Aral, naast Duncan Watts een van de pioneers op het gebied van onderzoek naar sociale invloed, heeft afgelopen week de resultaten gepubliceerd van een nieuw wetenschappelijk onderzoek naar de invloed van ratings van reacties op een nieuws-aggregatie platform. Uit het onderzoek blijkt dat positieve ratings kunnen rekenen op een sterk sneeuwbaleffect. Het omgekeerde effect is ook waargenomen, maar wel veel minder sterk. Lees meer over: Onderzoek wijst uit: positieve beoordelingen zorgen voor sneeuwbaleffect, negatieve niet.