Met big data een persona opstellen

M

Iedereen die actief is in marketing of communicatie heeft wel eens doelgroepen en/of persona’s opgesteld. Een persona is een gedetailleerd, (deels fictief) profiel van je doelgroepen. Je omschrijft dit personage op basis van persoonlijkheid, behoeften en gedragspatronen, door in de huid te kruipen van je meest ideale klant. Werken met een persona brengt je doelgroep tot leven. Het is een mooi hulpmiddel om klanten te begrijpen vanuit menselijke emoties en handelingen. Door continu met het persona in je achterhoofd te werken ben je veel beter in staat om passende content en campagnes te creëren.

Het maken van persona’s is verre van een exacte wetenschap. Veelal worden persona’s gebaseerd op uitgebreid onderzoek, bijvoorbeeld middels enquete’s en interviews. Onlangs stuitte ik via Paul Clappers op het IBM Watson’s Personality Insights Platform. Door de Personality Insights API te voeden met content (bijvoorbeeld tweets, blogs of andere tekstuele content) kan het big data platform deze analyseren. Het resultaat van deze analyse is een berg data over iemand zijn persoonlijkheid, zoals de Big 5 Personality Traits, NeedsValues, en consumptievoorkeuren. Meer informatie over de data die het platform geeft over iemand lees je hier. Meer over de wetenschappelijke onderbouwing lees je hier.

Een voorbeeld van een persona gebaseerd op de data van IBM’s Personality Insights:

De dienst kan helaas nog niet overweg met Nederlandse tekst, maar wel met Engels, Japans, Koreaans, Spaans en Arabisch.

Mocht je het interessant vinden om voor jouw organisatie persona’s op te stellen met IBM Watson’s Personality Insights, dan help ik je graag.